Pesti Turun kaupunginteatterin kotikriitikkona, yhtenä seitsemästä, on osoittautumassa antoisaksi seikkailuksi tuntemattomiin maastoihin ja maisemiin. Wanhalla frouwalla on mahdollisuus oppia yhtä sun toista osallistumalla luennoille, esittelyihin, teosavauksiin, pressitilaisuuksiin, harjoituksiin ja näytöksiin. Erään maanantain hän viettää tiiviisti katsomossa aamuharjoituksissa klo 11-14.30 ja illan samassa paikassa klo 18-21. Tarkoitus on seurata asemaharjoituksia ja kirjoitella kotikriitikot.com-blogiin tunnelmia ja tuntemuksia.
Tällaista tekstiä syntyy:
Wanha frouwa asettautuu mukavasti
pienen näyttämön katsomoon, ehdottomasti punaiselle, ei harmaalle istuimelle.
On alkamassa erityistapaus frouwan elämässä, hän pääsee seuraamaan kokonaiseksi
päiväksi Pukijan asemaharjoituksia
lavalla.
Kolmikko Esko Roine, Asko Sarkola ja ohjaaja Pentti Kotkaniemi heittävät keskenään veljellistä läppää, vaihtavat
päittäin pieniä anekdootteja uransa varrelta, vierailukäynneiltä, tapaamistaan
mielenkiintoisista tyypeistä. Ohjaaja valistaa frouwaa ”keventämisen”
merkityksestä. On helpompi harjoitella, kun alkutunnelma on leppoisa, ennen
tositoimiin ryhtymistä.
Frouwa lukee katseellaan näyttämökuvaa.
Ollaan johtavan näyttelijän, jota Sir-nimityksellä
kunnioitetaan, pukuhuoneessa keskellä sodan melskettä vuonna 1942. Sirillä on
komennossaan pieni kiertävä teatteriseurue, joka esittää illasta toiseen
Shakespearen teoksia. Kuluvana iltana on vuorossa Kuningas Lear, sen 227. esitys. Sirin oikeana kätenä ja uskottuna
on jo vuosia toiminut pukija Norman.
Tarinassa on mukana kolme naista, eri-ikäisiä, kullakin oma merkityksensä
näytösten onnistumisessa. Luvassa on komiikkaa ja tragiikkaa, sillä
sellaistahan elämä on.
Näyttämön keskiössä on ovi, jonka
kautta tullaan käytävän puolelta Sirin pukuhuoneeseen. Käytävän toisella puolella
on olevinaan se näyttämö, jolla Lear on
määrä esittää. Pukuhuone on ahdas ja yksinkertainen, harjoitusten tässä
vaiheessa vielä viitteellinen. On pukeutumispöytä, peili, keittovälineet,
tuoli, jakkara, sohva, vaaterekki.
Frouwa kuuntelee kuinka äänimies ylhäällä kopissaan testaa efektejä,
joilla näytelmä tullaan aloittamaan. Katsoja saatetaan äänen ja valojen avulla
tapahtuman aikaan ja paikkaan.
Frouwa tarkkailee myös kuiskaajaa,
joka istuu kynä ja pyyhekumi kädessään nuottitelineen ääressä, käsikirjoitus
eli plari auki edessään. Frouwan omassa näyttämöharrastuksessa kuiskaajan
roolissa istui kuka kulloinkin kerkesi. Ammattiteatterissa kuiskaajan rooli on
monipuolinen ja vaativa. Tarvitaan selkeä puheääni ja rauhallinen asenne, kun
syötetään tekstiä näyttelijöille sekä harjoituksissa että vielä näytöksissä,
jos on tarpeen. Kuiskaajan pitää olla sisällä tarinassa, että pystyy reagoimaan
nopeasti. Hän nimittäin on aktiivisesti mukana koko prosessin ajan ohjaajan
oikeana kätenä. Hän vastaa kirjanpidosta pääkirjaan eli jo mainittuun plariin,
merkitsee ylös muutokset. Merkittäviksi tulevat myös sisääntulot, valoiskut,
musiikki-iskut, esiripun iskut, näyttelijöiden asemat näyttämöllä jne. Kaikki
tämä tieto on tarpeen, että teknikot selviävät omista osuuksistaan esityksissä.
Kuiskaaja voi tehdä myös itse ehdotuksia tekstin suhteen ja hän huolehtii
siitä, että näyttelijöiden roolivihoissa on samat muutokset kuin
pääkirjassakin.
Pukijassa
ohjaaja-Pentti ja näyttelijät pähkäilevät yhdessä pidetäänkö parenteesit
eli kirjailijan antamat näyttämöohjeet ennallaan, leikataanko tai
tiivistetäänkö repliikkejä suuhun sopiviksi. Millaiset vaatteet tarvitaan
nopeisiin vaihtoihin, tuleeko henkselit, käytetäänkö varrellisia saappaita? Puvustaja on jo tuonut vaaterekkiin kuninkaan
kultakirjaillun kaftaanin. Asko-Norman pyörittelee sitä kohtauksessa käsissään
ja pähkäilee sen pukemisstrategiaa. Aivan ei suju kuin Strömsössä, tämä 227.
pukemiskerta. Tilanne saa Sir-Eskon kepeästi toteamaan, ettei ”teatterinjohtaja
selvästikään ole pukija”. Tällä hän viittaa Asko Sarkolan menestyksekkäisiin
johtajuuksiin Lilla Teaternissa ja Helsingin kaupunginteatterissa. Apuun tulee Kirsi Tarvainen, joka näyttelee Ladya eli Sirin rakastettua.
Hänellä on kokemusta pitkien mekkojen pikavaihdoista ja hän antaa ”pojille”
hyvän vinkin ongelman ratkaisuun.
Frouwa ihailee Normanin elekieltä,
ketteryyttä ja valmiutta olla alati uskollisena isäntänsä vieressä. Sir on
tottunut saamaan osakseen palvelua, hänen kasvojensa ilmeet ovat paljonpuhuvia.
Frouwa ihailee mielessään mestarien taitoa solahtaa sekunneissa hahmonsa
nahkoihin, maneereineen päivineen. Eivät toisetkaan näyttelijät jää pekkaa
pahemmiksi: Kirsi Tarvainen, Ulla Reinikainen ja Pihla Maalismaa tekevät roolityötä
Sirin naisina, Mika Kujala ja Kimmo Rasila kunnostautuvat onnettoman
näyttämöseurueen monen sortin miehinä, ”sotaan kelpaamattomina”.
Wanha frouwa tulee nähneeksi Pukijasta kokonaan ensimmäisen
näytöksen. Hän on lukenut näytelmän ja tietää, mitä tuleman pitää. Hän on myös nähnyt
The Dresser- elokuvan, jota tähdittävät
nimekkäät britit Ian McKellen ja Anthony Hopkins. Frouwa on paitsi
anglofiili, myös Shakespearen ystävä oman taustansa vuoksi ja odottaakin
nautinnolla ennakkonäytöstä, jossa kuulee jopa laulua, Loppiaisaatosta ja Kuningas
Learista. Vaan kuka roolihenkilöistä laulaa? Se jääköön kuultavaksi.
Harjoitus tekee mestarin mutta tässä tarinassa mestarit tekevät harjoituksen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti