Wanha rouwa heräsi huomaamaan, että
oli yllättäen elokuu ja koulu alkanut, joillakin. Hän katseli sivusilmällä
uutisia. Hallitus siellä suuressa viisaudessaan istui kaavailemassa KIKYlle
jatkoa. Työajan pidentäminen kun tutkimusten
mukaan on lisännyt työpaikkoja tässä köyhtyvässä ja alati kurjistuvassa
Suomenmaassa. Rouwa yritti harmaantuneilla aivosoluillaan ymmärtää miten ja
missä määrin KIKYily soveltuu koulumaailmaan. Mikä siellä lisääntyy kun
opettajan on vietettävä rakennuksessa aikaa työnantajan määrittämällä tavalla
ilman oppilaita. Rouwan kuuleman mukaan opettajan KIKY ei saa olla oman
oppiaineen täydennyskoulutusta. On tarkoitus kärsiä, ei sivistäytyä.
Rouwan menneisyyttä leimasivat työ ja työllisyys, sittemmin työttömyys. Työt
loppuivat koska eläke alkoi. Wanha rouwa pyörittelee käsitteitä. Joskus hänellä
oli virka ja toimi, nytkö siis vain virattomuus ja toimettomuus? Vai kävikö
kuitenkin niin, että toimeliaisuutensa lisääntyi kun viraltapano pantiin
toimeen?
Eräs toinen muinaismuisto, Esko
Aho, piti männä talvena luentoa siitä, kuinka käsitykset työstä ja työurasta sekä
uran pituudesta ovat tulossa murrokseen. Enää ei kuulemma ole voimissaan ihmisen
elinkaaren kolmijako opiskeluaikaan, työuraan ja eläkevuosiin. Wanhat tädit ja
sedät voisivat jaksamisensa mukaan työskennellä joustavasti pitkälle
vanhuuteen. Työn pitäisi muuttua vastaamaan ihmistä eikä ihmisen työtä. Lieneekö
utopistinen tavoite?
Rouwa kaivaa korwallistaan.
Mitenkäs tässä yhtälössä toteutuu se, että firmat menestyäkseen haluavat
rekrytä kolmikymppisiä, joilla olisi parinkymmenen vuoden työuraa vastaava
kokemus? Tietotaito. Knowhow. - You know.
Tekeekö wanha rouwa
vertaisryhmineen työtä, jos kalenterinsa ovat pullollaan sitoumuksia, mutta palkkaa
ei makseta? Onko vapaaehtoistyö työtä lainkaan? Jos viettää suuren osan
ajastaan vaikkapa teatteri- tai musiikkiharrastuksen parissa muita
ilahduttaakseen, ikään kuin kansan palveluksessa, niin saako sanoa tekevänsä
työtä? Wanhan rouwan eetos ei nimittäin ole lainkaan muuttunut. Hän paneutuu
tunnollisesti siihen mistä pitää, mitä osaa ja missä voi kehittyä. Kouluttautuu
ja tutkii, analysoi ja mallintaa, kokeilee ja erehtyy. Yrittää uudelleen. Hän
haluaa kokea olevansa edelleen tärkeä ja tarpeellinen. Hän haluaa investoida
aikaa ja vaivaa ollakseen osallisena tuottamassa hyvää yhteisölleen. Eivätkös
työn kriteerit näin ollen täyty?
Wanha rouwa on säilyttänyt huvin ja
urheilun vuoksi ensimmäisen koululaukkunsa vuodelta 1962. Kuusivuotias sai itse
valita tämän tärkeän, työtä symboloivan esineen. Luonnollisesti sen tuli olla
punainen. Siitä alkoi ura, joka jakaantui 12 pulpetissa vietettyyn, seitsemään
yliopistossa istuttuun ja kulminoitui lopuksi kolmeenkymmeneenneljään vuoteen
kateederilla punakynää heilutellen. Ei paskempi putki. Tuli kerättyä jos
jonkinlaisia kokemuksia, ihmisistä ja asioista, arvoista, luuloista ja
uskomuksista. Toiveista ja tappioista. Menetyksistä ja menestyksistä.
Yhteistyöstä ja yksinäisyydestä. Elämästä. Kyllä ajattelu edelleen työstä käy
ja sitä sopii wanhan rouwan jatkaa. Vaivan palkaksi hän noutaa itselleen
kupillisen hyvin ansaittua hedelmähauduketta, nostaa jalkansa rahille ja
huokaisee tyytyväisenä. Hyvä on, kun hyvä on.
Pitkän polun alkupää, uran urkeneminen. Koulu! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti