Wanha rouwa istuskelee teatterin
punaisessa lämpiössä käsikirjoitus, nuotit ja laululistat edessään. Luvassa on
järkälemäinen projekti vanhojen ja uusien ystävien seurassa. Viulunsoittajasta tutut kasvot ovat
paikalla kuin myös uusia, musikaalin teosta kiinnostuneita, eri-ikäisiä miehiä,
naisia ja lapsia. Tutut ja turvalliset ohjaajat Joonas, Osku ja Anniina ryhtyvät heti toimeen, rutiinilla. Koska on
ensimmäinen Tohtori Živagon
lukuharjoitus, pitkä teksti luetaan ja tarinan edetessä kuunnellaan musiikit. Kapellimestari-
Samuli vielä kokoaa omia joukkojaan
eli liveorkesteria, joten porukka kuuntelee musikaalin Broadway-version,
saadakseen käsityksen mahtavasta teoksesta ja sen rakenteesta. Laulut ovat
englanniksi ja kaikki seuraavat silmä tarkkana suomenkielisiä sanoja plarista.
Jenkkirakenne eroaa suomalaisesta, mutta kartalla onnistutaan silti etenemään.
Ja onhan teos mahtava. Wanhan
rouwan ihokarvat nousevat pystyyn tunteisiin vetoavissa duetoissa, trioissa ja
kuoro-osuuksissa. Hän tirauttaa pari kyyneltäkin finaalikappaleessa, niin
puhuttelevasti siellä laulaa pieni tyttö. Edessä oleva haaste ei ole helppo,
mutta lopputulos palkitsee, jahka tehdään hurjasti töitä kesäisten
lauluharjoitusten merkeissä ja myös itse kukin omillaan kotona.
Wanha rouwa on ollut urallaan mukana
erilaisissa musiikkituotannoissa. Revyy koostuu
ajankohtaisista sketseistä, joita höystetään ja väritetään musiikkikappalein. Tunnelma
on kepeä, huumorilla on tärkeä rooli yleisön viihdyttämisessä. Musiikkinäytelmä kertoo tarinan, jossa
laulut nivoutuvat kertomaan tapahtumista ja niiden tunnelmista. Se voi olla
pieni tuotanto, jossa on rajallinen määrä laulavia näyttelijöitä intiimissä
tilassa mutta taustalla sitäkin näyttävämpi audiovisuaalinen show. Puheosuudet
ovat kuitenkin tärkeässä osassa.
Musikaali
on läpisävelletty itsenäinen teos. Se voi olla komediallinen, romanttinen tai
käsitellä kipeitäkin aiheita kuten Živago. Se kertoo kokonaisen tarinan, jossa
tunteet ilmaistaan laululla ja tanssilla pikemmin kuin puheella. Musikaalin
tuotanto edellyttää raskaampaa koneistoa kuin musiikkinäytelmän. Tarvitaan
paljon laulutaitoisia sivuhenkilöitä, iso ensemble. Tuo suurten
joukkokohtausten kaarti kannattelee teoksessa ajan, paikan ja tunnelmien
onnistumista. Kaikki eivät ole koko aikaa näyttämöllä näkyvissä, vaikka ovat
lauluissa mukana. Tämä edellyttää laulajilta, ohjaajilta ja äänimieheltä
saumatonta yhteistyötä ja hyvää ennakkosuunnittelua.
Wanha rouwa on innoissaan. Hän saa
tehdä Anna Gromekon roolin. Tämä hyväntahtoinen Juri Živagon kasvatusäiti sekä Jurin tulevan vaimon eli Tonjan äiti kuolee pois näyttämöltä tarinan varhaisessa
vaiheessa. Rouwa ei tietenkään siirry lepohuoneen sohvalle kahvia kittaamaan
vaan heittäytyy joukkokohtauksiin, laulamiseen ja lavastemiehen näkymättömään
rooliin.
Näytelmässä on paljon
sivuhenkilöitä, jotka viivähtävät parrasvaloissa hetken. He ovat silti kokonaisuuden
kannalta tärkeitä eli pienetkin roolit tehdään hyvin. Mikäli sama näyttelijä esittää useita eri
hahmoja, hänen pitää paneutua hahmoihinsa niin, ettei niistä tule vain saman tyypin
toisintoja eri vaatetuksessa. Rouwa itse pohtisi millä tavoin hänen hahmonsa toisivat
esiin eri statuksia. Millaiset olisivat heidän suhteensa kohtauksen muihin
hahmoihin? Kuinka he liikkuvat, puhuvat
ja ”ovat nahoissaan”? Mikä on heille
itse kullekin ”tyypillistä”? On
kutkuttavan ihanaa pohdiskella kyseisiä seikkoja ja harjoitella variaatioita
peilin edessä. Wanha rouwa ei tässä musikaalissa kuitenkaan puhu kuin Annan
hahmona. Anna on aikansa nainen, hyvin toimeentuleva, arvostettu. Kunnes….
Harras keskittyneisyys vallitsee lukuharkoissa. Tarina otetaan omaksi. Kuva: Seppo Suominen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti