Wanha rouwa juhlisti vapunaattoaan
perinteisellä ylioppilaiden lakituksella Turun Taidemuseonmäellä sekä yllättäen
nautiskellen illan teatteriannista komisario Palmun seurassa. Kyseessä oli
erehdys. Siis Komisario Palmun erehdys.
Loikataan kuitenkin aimo askel
menneisyyteen, rouwan lapsuuteen 60-luvulle. Sieltä löytyy selittäviä tekijöitä
sille, miksi Palmu miehistöineen on rouwan ikäpolvelle ihan tietynlainen ilmiö.
Kuusikymmenluvulla putkitelevisio
oli arvoesine olohuoneen paraatipaikalla, eikä joka perheellä ollut siihen
aluksi varaakaan. Kahdelta mustavalkokanavalta lapset katsoivat Ivanhoeta ja
RinTinTiniä sekä kotimaista Sirkus Papukaijaa. Suomi-filmit, ne aiemmin vain
elokuvakankaalla nähdyt, olivat heille kurkistus aikuisten maailmaan,
rakkauksineen ja juonitteluineen. Tutuiksi tulivat kaunottaret Ansa Ikonen,
Eeva-Kaarina Volanen ja Salon oma tyttö Helena Kara. Salaa unelmoitiin komeista
tai hauskoista miesnäyttelijöistä, kuten Joel Rinne, Matti Ranin tai Leo
Jokela. Kotimaisia murhamysteereitä ei ollut tarjolla. Matti Kassilan
Palmu-elokuvat kehittyivät aikansa ilmiöiksi, joista rouwan ikäpolvi varmasti muistaa
filmit Kaasua, komisario Palmu, Tähdet kertovat sekä Vodkaa, komisario Palmu.
Mikä Waltari kirjoitti mysteerinsä
50-luvulla ja ne filmatisoitiin vuosina 1961-69. Rouwan wappuaattona näkemä
Turun Kaupunginteatterin tuotanto kopioi kiusallisen suoraan filmiversiota.
Näytelmän dramaturgia on Joel Elstelän, joka on lähisukua kirjailijalle. Hänellä
ovat siis oikeudet kirjaan ja sen käsittelyyn. Rouwa aikoo nyt kritisoida
esitystä hampurilaisperiaatteella: kerroksittain vuorotellen hyvää,.huonoa ja hyvää.
Hienoa on se, että Waltaria
pidetään edelleen ”tapetilla” ja hänen monipuolisuuttaan kirjoittajana
arvostetaan. Hän kirjoitti romaaneja, novelleja, näytelmiä ja jopa runoja. Hän
myös laati tutkielmia eri aloilta. Tämän lisäksi Waltari opiskeli teologiaa,
käänsi kirjoja, työskenteli kustannustoimittajana, kirjallisuusarvostelijana, aikakauslehden
toimittajana ja jopa radioäänenä. Hän itse sanoo omaksi ”ohjelmakseen” yksilön
vapauden ja suvaitsevaisuuden ja haluaa mukaan myös hiukan ”kaunista turhuutta,
jotta ihminen jaksaa elää”. Nämä tiedot löytyvät käsiohjelmasta.
Miinuspuolelle wanha rouwa
sijoittaa mm. yleisön kosiskelun repliikeillä, joissa viitataan Palmu-elokuviin:
”Tähdet kertovat, komisario” ja ”Kaasua, komisario Palmu”. Iso osa yleisöstä
riemastui näiden kohdalla. Saivathan he maistella hetken kulturelleina
olemista. ”Tämän minä tiedän!”
Ravintola Kämpissä Palmun apulainen
Kokki tempaisee estradille Leo Jokelan ainoaksi julkiseksi lauluesitykseksi
tiedetyn ”Mustat silmät”. Näyttelijä Aromaa kopioi Jokelan kyynärvarren
heilutuksen viimeistä senttiä myöten. Vikahan ei ole hänen vaan Panu Raipian
ohjauksen. Wanha rouwa ei ole vaikuttunut. Taneli Mäkelän esittämä Palmu jää
gestiikaltaan kovin yksiulotteiseksi. Hän on Palmu vain äänensä voimin. Vihonviimeisen
kohtauksen loppukuva jää kaihertamaan rouwan sielua. Siinä Palmu - siis Mäkelä
- esittää filmistä tutun loppuvirnistyksen yksinään yleisölle, vanhan neiti
Amalia Rygseckin kohtalokas sateenvarjo edessään. Muu yleisö repeää
suosionosoituksiin. Wanha rouwa
muistelee Taneli Mäkelää 80-luvun sketsi- ja komediasarjoista. Niissä hän kyllä pääsi
kunnostautumaan ansaitsemallaan tavalla.
Wanha rouwa olisi kaivannut
tarinaan mukaan kirjasta löytyvät kuvaukset Palmuun kohdistuvasta lahjontayrityksestä sekä viittaukset
Rygseckien / Rykämöiden perinnölliseen hulluuteen. Kukapa niitä olisi kertonut,
kun konsernin johtaja, vanha ukko Gunnar R. oli kirjoitettu näytelmästä ulos.
Jotta lukijalle jäisi nyt kuitenkin
hyvä mieli, on aiheellista lopuksi kehua näytelmän onnistuneita osioita. Kimmo
Rajalan esittämä hovimestari Veijonen eli Batler on hieno roolityö alusta
loppuun, gestiikaltaan ja rytmiltään. Pieni huomautus olkoon se, ettei
käsikirjoitus anna hänen ”vedättää” isäntäväkeään samassa mitassa kuin Waltari
tekee kirjassa. Se olisi ollut herkullista.
Ohjaaja Panu Raipia on
onnistunut 1950-luvun epookin
luomisessa, apunaan puvustaja Tiina Valkama ja lavastaja Jani Uljas. Eero Auvisen äänimaailma kruunaa mysteerin,
samalla kun Petri Suomisen valosuunnittelu marssittaa yleisön eteen tarinan
takautumia toisensa jälkeen.
Wanhan rouwan ystävä Heikki
Saarinen (upeat roolit Salon Viulunsoittajassa ja Suurenmoisessa) teki puusepän työharjoittelunsa
juuri Aimo Rykämön kylpyhuoneen rakentamisessa ja tuo ihmeellinen
kääntönurkkaus ammeineen ja takkoineen toimii kuin unelma.
Onko aika ajanut Palmujen yli?
Miten teatteri voisi tuottaa mysteerin omin ainutlaatuisin keinoin, ei filmiä
kopioiden? Nuori yleisö on tutustunut
nykyteeveen tuotantoihin, Sherlock Holmesiin, Poirotiin, Miss Marpleen, Vera
Stanhopeen ja mitä niitä kymmeniä
rikossarjoja nyt onkaan. Ne tehdään filmikuvauksen ehdoilla. Ne eivät ole
teatteria. Teatteri on yleisön kohtaamista tietyssä hetkessä ja ohikiitävässä
toiminnassa. Yksikään näyttämöesitys ei ole edellisensä kaltainen, toisin kuin
filmi, joka on se yksi ja sama jokaisella katselukerralla.
Tässäpä haastetta seuraavan Palmu-
teatteriesityksen ohjaajalle. Wanha rouwa on valmis vastaanottamaan sen.Sitä odotellessa.
Knalli vaan ei sateenvarjoa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti