Näytelmää nimeltä Näytelmä, joka menee pieleen on
kritiikeissä pidetty loistavana kuvauksena pieleenmenosta. Wanhan
rouwan tiedetään omaavan omakohtaisia kokemuksia erilaisista mokista,
munauksista, kömmähdyksistä, missauksista ja vituralleen menoista. Onhan hän heittäytynyt yleisöjensä eteen sekä
ammatikseen että harrastusmielessä.
Nyt rouwa päätti pohjustella omaa katsojakokemustaan
pohtimalla syntyjä syviä eli mitkä kaikki teatterin osatekijät voivat pahimmillaan
mennä pieleen?
Teatteri on tarinan kerrontaa
yleisölle. Entäpä, jos tarina ja katsojat eivät kohtaakaan eli teksti on
valittu väärin kohderyhmäänsä nähden? Kenen ongelma silloin on? Tuottaja ja teatterin johtoryhmä
ovat vastuussa näytelmän valinnasta ja sen castingista. He viime kädessä
maksavat laskut ja kärsivät tappiot, jos niitä on tullakseen. Suurtuotannot
nielevät rahaa, jolloin liputkin ovat arvokkaampia. Hetkinen! Onko tuotanto suunnattu
lapsille, teineille, ruuhkavuosiaan eläville perheille vai eläkeikäisille? Halutaanko
yleisöön eri- ikäisiä, eri sukupuolten edustajia? Kuka on riittävän kiinnostunut, kuka haluaa
maksaa lipusta? Kohderyhmiä sietää pohtia tarkkaan. Samaten budjettia: mihin on
varaa, mihin ei?On kurjaa, jos tuotanto joudutaan keskeyttämään siksi että homma osoittautui persnetoksi.
Näytelmän ohjaaja kantaa vastuun
kokonaisuuden hahmottamisesta, esityksen rytmistä ja temposta. Hän tietää, mitä
hahmot tekevät, miksi ja miten. Taitava ohjaaja kuuntelee koko työryhmää mutta
päättää viime kädessä itse kuinka loppujen lopuksi toimitaan. Joskus ohjaajakin voi päätyä hyppäämään roolihahmoksi, mikä on tietenkin poissa ohjaustyöstä. Voi syntyä
rytmiongelma jos toinenkin. Harjoitusten aikataulutus on tärkeä juttu kaikille,
ettei homma mene pieleen ajanpuutteen takia. Näin vältetään amatööriyden leima, joka helposti muutenkin isketään harrastajateatteriin, ammattilaisista nyt puhumattakaan.
Castingissa näyttelijät sijoitetaan
kukin rooliinsa. Ammattilaiset osaavat hommansa, vaikkei osoitettu rooli
miellyttäisikään. Harrastajalla taas saattaa olla itsellään enemmän intoa kuin
taitoa tai kokemusta, mikä on riski kokonaisuuden kannalta. Hän joko
ylinäyttelee, alinäyttelee tai ei pysty oikein mihinkään. Pitäisi kyetä moneen
asiaan samanaikaisesti: mennä hahmonsa nahkoihin ilmeineen ja eleineen,
artikuloida kuuluvasti ja selkeästi, muistaa repliikkinsä, pysyä rytmissä ja
tempossa ja varautua improvisoimaan pahan
paikan tullen. Paha paikka on vaikkapa ”bläkäri”, tilanne jossa näyttelijällä ei
ole yhtäkkiä hajuakaan mitä piti sanoa. Paha paikka on myös se kun valot,
ääniefektit, mikrofoni tai lavasteet
eivät jostain syystä toimi, huonekalu hajoaa alta, rekvisiittaa puuttuu tai se
on väärässä paikassa. ”Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.” On heittäydyttävä
komeasti tyhjän päälle ja uskottava että kaikkien pokka pitää. Joskus on
kanssanäyttelijällä naurussa pitelemistä, kun ”senat ovat sakaisin”. Sitä
tapahtuu, paremmissakin piireissä.
Kuinkas sitten menikään pieleen
Turun Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä? Näemme näytelmän näytelmässä. Esityksessä harrastajaseurue
nimeltä Turun Työväen Teekkareiden Draamaseura tunnetaan tunaroinnista
aiemmissa tuotannoissaan. Tapahtumasarja johtaa ensi-illassa tilanteisiin,
joissa jopa näyttämömestari ja äänimies joutuvat lavalle tovereitaan
pelastamaan. `Murha Havershamin kartanossa` on peribrittiläinen mysteeri, jonka
teekkarit toteuttavat Agatha Christien hengessä. Hyvin erikoiset lavasteet ovat
elintärkeä osa koko juttua. Wanhan rouwan omat
odotukset toteutuvat prikulleen, paitsi että turkulaiset kymmenkertaistavat
teoksensa fyysisyyden katsojan henkeä salpaavalla tavalla. He myös osaavat
näytellä huonoa näyttelemistä. Wanha rouwa
arvostaa sitä, onhan hän itse opiskellut pieleen laulamista Florence Jenkinsin
roolia varten. Rouwa seuraa myös yleisön reaktioita. Mille nauretaan? Eri
puolilla katsomoa selvästi eri tapahtumille. Rouwaa itseään huvittavat eniten
tilanteet, joissa teekkareilla on menossa bläkäri tai ollaan muuten Suuren
Epätietoisuuden vallassa jatkon suhteen. Ne sekunnit ovat koettuina piiiiitkiä.
Rouwa tietää.
Tunaroinnissa ei ole wanhalle
rouwalle mitään uutta. Sen sijaan hän ihailee sekuntipelillä toteutettuja
teknisiä taidonnäytteitä. Mika Eirtovaara ohjasi näytelmän ensiksi Tampereelle
vuonna 2017 ja nyt Turkuun. The Play That
Goes Wrong on esitetty Lontoossa vuonna 2014 ja Broadwayllä 2017. Ei mikään
turha tuotanto, suosiosta päätellen. Nyt se kiertää 20 eri maassa.
Wanha rouwa suosittelee näytelmää
niille, jotka jo valmiiksi pitävät Monty Pythonista, Mr Beanista tai Illallisesta
yhdelle. Rentouttavaa ja naurun rikastamaa kokemusta!
Ikään, näköön, kokoon ja väriin katsomatta hymyt ovat aina yhtä tarttuvia. CC: Smiles |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti