maanantai 8. huhtikuuta 2019

Kuusikymmentä vuotta kaiken sortin hupia




Wanha rouwa istui lohenpunaisessa lukutuolissaan ja luonnosteli aatoksiaan komedioista kuudelta vuosikymmeneltä. Jestas sentään, kuinka aika on kulunut ja kullannut muistoja. Lukija tuskin on kiinnostunut salolaisesta kantovedestä ja koleasta ulkohyysikästä, sillä noilla lystikkäillä spekseillä kuusikymmenlukulainen kaupungissakin eleli varhaisvuosiaan. Toki olohuoneesta löytyi mustavalkoinen Salora-putkiteevee, kaksine kanavineen. Oli ”ykkönen” ja Tess-visio. Vai oliko se loogisesti ”kakkonen”?

Teeveen parasta komedia-antia kansakouluikäiselle olivat ”suomivilmit” ja eritoten ihanan pisamaisen (sminkkikynää?) Lasse Pöystin tähdittämät Suomisen perheet. Teeveen rinnalla seurattiin jopa enemmän radiota ja Kankkulan kaivolla hupaisan Hannes Häyrisen seurassa oli tuon ajan ”must”. Teeveen taattua suosikkituotantoa olivat Pekka ja Pätkä-komediat. Esa Pakarisen, Masa Niemen ja Siiri Angerkosken kliseiset toilailut jaksoivat naurattaa elokuvasta toiseen. Älyllisesti hieman vaativampaa komiikkaa edustivat Komisario Palmut, joiden "sankareita" Leo Jokelaa, Matti Raninia ja Pentti Siimestä rakastettiin ja joiden elämää onnistuttiin salaa seuraamaan äidin naistenlehtien haastatteluista. Sen ajan somemaailma!! Jopi Rinne oli muuten liian vanha ihastuksen kohteeksi. 

1970-lukua leimasi poliittinen kädenvääntö ja elokuvatkin pyrkivät osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Komedia tyylilajina ei erityisesti kukoistanut. Wanha rouwa oli Teini ja seurasi toisella silmällä surkeasti viritetystä väriteeveestä Speden Uuno Turhapuro-sarjan leffoja, ei erityisen vaikuttuneena muusta kuin Vesku Loirin upeista kaatumiskohtauksista. Teini harjoitteli niitä itsekin, salaa. Hän mielellään imitoi näkemiään hahmoja, tietenkin ilman yleisöä ja korkeintaan parhaan tyttökaverin kanssa.  Hannes Häyrisen Hanski -sarjaa seurattiin myös ahkerasti. Se mies oli naamanvääntelijä vailla vertaa. Enemmän wanhaa rouwaa, tuolloin Nuorta Neitoa, kiinnostivat kuitenkin sketsiohjelmat, kuten Ilkamat, Parempi myöhään ja Ällitälli, joissa herja lensi ja osui toisinaan upeasti maaliinsa. Noina vuosina Neito tutustui paremmin Vesku Loiriin, Marjatta Raitaan, Simo Salmiseen, Siimeksen Penttiin ja Valkaman Ritvaan. Ruudun läpi, ei koskaan livenä. Tunnetun koomikon, Eemelin, hän tosin näki kerran Anttilan avajaisissa, yleensähän siellä vain missit suosittelivat sukkahousuja. Jaa - a, kerran Pakaris-Esakin oli paikalla vetelemässä kurttuaan kahvitarjoilun lomassa. Pienistä puroista koostuivat freelancereitten tulot jo silloin.

1980-luvulla Neidosta tuli Nuori Rouwa ja rentoutuakseen työn raskaan raadannasta hän seurasi satunnaisesti teeveestä Spede-showta, PP Peteliuksen tähdittämää Velipuolikuuta ja nykyisin rasistisena  pidettyä Hymyhuulet-sarjaa. Tutuiksi tulivat Aake Kallialan ”nunnukat” ja Mannerheim-otteella toistuvasti kumoon kaadetut snapsilasit. Taisi Mikko Kivinenkin olla noihin aikoihin mukana, nuorena ja vastavalmistuneena.

1990-luku siirsi katsojat digiaikaan ja ruutuun ilmaantuivat talkshowt ja megavisat. Nuori rouwa eli ruuhkavuosiaan ja seurasi töllöstä enimmäkseen Pikku Kakkosta ja Muumeja, sattuneesta syystä, joita oli itse asiassa kaksi, kuuden vuoden ikäerolla. Muistiin ovat kuitenkin onnistuneet jäämään Kummelit ja naisten tähdittämä Hynttyyt yhteen. Siinäpä se vuosikymmen vilahtikin parempien harrastusten merkeissä.

2000-luku toi tullessaan tositeeveen, jolloin rouwakin alkoi jo wanhentua ja oli hankkinut itselleen ”oman elämän”. Häntä kiinnostivat lähinnä dokkarit ja draamaelokuvat, ei niinkään komiikka. Sitä kun sai seurata ja tuottaa itsekin tarpeekseen työelämässä. Pari hyvää kantaa ottavaa satiiria on jäänyt rouwan mieleen: Hyvät herrat ja Iltalypsy. Silloin tällöin ruudussa vilahti Hannele Laurin tähdittämä Kuumia aaltoja, joka lieni hänen henkilökohtainen ikääntymissarjansa. Paitsi, ettei hän näytä vieläkään ikääntyneen. Muistuttaa Versacen Donatellaa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Sarjana tuotettuja maalaiskomedioita puolestaan tähditti Miia Nuutila.

Viime vuosina wanha rouwa on siirtynyt sohvalta teatterien katsomoihin draamaa ja komiikkaa kokemaan. Hän näki vastikään Näytelmän, joka menee pieleen, jonka teksti syntyi Britanniassa, kun näyttelijäopiskelijat tuottivat fyysisen farssikomedian pubiin. Siitä kasvoi kansainvälinen hitti, joka palkittiin vuonna 2015 Olivier-palkinnolla, parhaana uutena näytelmänä. Puhuttelevasta katsomiskokemuksesta lisää seuraavassa postauksessa.
Teatterielämykseen kuuluu itseoikeutetusti lasi kuohuvaa tai pullakahvit. Kuva: CCFlickers

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Nettidieettailun ihmeellinen maailma

  Wanha rouwa avasi uuden aukeaman elämänsä ehtoopuolen päiväkirjassa, menneen elokuun alussa. Nelisentoista viikkoa sitten. Kuusi kiloa tak...