Wanha rouwa on viime aikoina paneutunut
taidemusiikkitermeihin eritoten italialaisen bel canto-tyylin saralla. Mikä
ajaa hänet oopperamusiikin pariin, Mozartin ja Verdin? Florence Foster Jenkins!
Leidi, jonka tiedetään laulaneen järkyttävän huonosti ja olleen silti suosittu
konserttidiiva.
Lady Florence, tuo Philadelphian ja New Yorkin avokätinen
musiikkimesenaatti, voisi olla ikänsä puolesta wanhan rouwan isoäiti. Toki jo
manan majoille siirtyneitä molemmat, taivaallisten harppujen ja huilujen paratiisiin. Tästä
viikosta eteenpäin wanha rouwa on Hän, teatterin lavalla, aina huhtikuun
puoleen väliin saakka.
Mikä yhdistää noita kahta, diivaa ja rouwaa, jotka elivät eri aikaan,
eri maanosissa ja erilaisissa kulttuuripiireissä? Rakkaus musiikkiin. Unelma
koloratuurisopraanon virtuoottisista aarioista. Trillien, kadenssien ja
improvisaatioiden hallinnasta. He eivät
kumpikaan onnistuneet järin hyvin. Rouwa vetäytyi klassisen laulun tunneilta paljon
saaneena mutta totuutensa kohdanneena kevyemmän musiikin pariin. Lady puolestaan
kiipesi lavoille yleisöjensä eteen, mitään häpeämättä.
Kiehtova lähtökohta alkaa tehdä roolityötä. Wanha rouwa
etsii esiin faktoja toisesta rouvasta. Mitä tapahtui, miksi, milloin ja missä?
Keitä Florencen yhteisöissä eli ja vaikutti? Mitä tästä kaikesta seurasi?
Millaisia yhteisiä elementtejä näiltä kahdelta rouvalta löytyy. Millä tavoin he
eroavat toisistaan? Minkä seikkojen vuoksi Florencesta on helppo pitää ja hänen
valintojaan mahdollista ymmärtää? Näin nykyhetken rouwa asettautuu pikku hiljaa
ladyn nahkoihin. Hän etsii tälle hahmoa ja habitusta, maneereja, tapaa olla
tekemisissä elämänsä muiden ihmisten kanssa.Tapaa hyväksyä asioita tai torjua niitä. Ilmein, elein ja äänenpainoin.
Wanha rouwa lukee ääneen käsikirjoitusta ( Peter Quilter, Suurenmoista!, suom. Pentti Järvinen),
toistaa, etsii painotuksia ja sävyjä. Hän luo itselleen mielikuvaa
roolihahmosta. Sitä hän aikoo tarjota ohjaajalle, joka on Joonas Suominen
Teatteri Provinssissa. Ohjaajan näkemys ja sana on kuitenkin laki, joten rouwa
aikoo olla asenteissaan joustava.
Samoilla koordinaateilla toimivat myös kanssanäyttelijät,
poikaystävä St Clairina Heikki Saarinen sekä pianistia, Cosme McMoonia esittävä
Markus Niemi.
Työryhmä on saanut aikataulut sähköpostiin ja kalenteri
täyttyy itse kunkin osalta tarvittavalla määrällä treenejä. Wanha rouwa harjoittelee 38 iltana ennen
ensi-iltaa, joka on 28.2. Se kuulostaa paljolta, mutta kaikki kerrat ovat
tarpeen. Kyseessä on komedia ja siinä rytmi on tärkeä. Sitä hiotaankin loppuun
saakka.
Asemaharjoitukset ovat alkaneet. Ulkopuolisesta katsojasta työvaihe
voisi näyttää sekavalta. Kuljetaan ristiin rastiin näyttämöä plari eli
roolivihko kädessä. Haetaan sisääntuloja ja poistumisia, paikkoja näyttämön eri
osissa. Toistetaan samoja repliikkejä, eri tavoin, sävyin ja tempoin. Näin
kahlataan teksti läpi, että saadaan tuntuma tarinaan, joka halutaan yleisölle
kertoa. Saman juonen voisi kuvata monin eri tavoin ja tuotos onkin aina
ohjaajansa ja työryhmän näköinen.
Wanha rouwa ja pianistinsa ovat jo harjoitelleet aarioita
aiemmin yhdessä. Tehtävä on haastava, sillä väärin laulaminen ei ole helppoa.
Siinä pitää olla logiikkaa. Se ei ole vain huolimatonta loilotusta. Koska wanha
rouwa tietää teoriassa klassisen laulannan salat, hän soveltaa vuosien oppia
väärin laulamiseen. Ydinseikka on huono hengitys. Ei keskivartalon tukea, ei
sointia. Pään väärä asento ja ylävartalon jännittäminen luovat vokaalisen
loppusilauksen. Kamalalta kuulostaa, kuten tuleekin. Silti wanha rouwa tuntee
empatiaa Florencea kohtaan. Hän pitää tämän sammumattomasta intohimosta ja
asenteesta. ”Todellisuus on aivan
ylimainostettua. Minä ainakin kävelen mieluummin jalat muutaman sentin irti
maasta.”
Lentoon lähdössä. Kuva: Studio Manta |
Suurenmoista, Eija ❤
VastaaPoistaJännitys tiivistyy!
VastaaPoista