Wanha rouwa ei lomaile
enää kuten ennen. Hänellä ei ole lakisääteisiä lepopäiviä, ei syys- ja
talvilomia, ei pääsiäisvapaita, ei joulun ajan hengähdystaukoa. Hiljenemistä
juhlaan arjen jälkeen. Puutteesta syntyy rouvalle väkisinkin tyhjä olo. Ihminen
tarvitsee elämäänsä rytmin: on aika touhuta ja sitten levätä. Lukukauden
päättyminen koulussa merkitsi aikoinaan tällaista konkreettista rytmin
vaihdosta. Joulukahvit kollegoiden kanssa kauniisti katetussa ruokasalissa, Maa on niin kaunis juuri murroksessa
olevien äänien kajauttamana kynttilöin valaistussa kirkossa. Todistusten jako
luokissa ja teinien riemu, kun pimeä syksy vaatimuksineen on vihdoinkin ohi. Joululoma!
Pöytien siivous opettajainhuoneessa ja vuoden viimeinen konvehtikahvi.
Paperit on
ansiokkaasti mapitettu tai saatettu silppuriin, työpöydän laatikot raivattu,
seinät riisuttu itsetehdyistä julisteista ja ryhmätöistä ja kiertoon kerätyt
kirjat järjestelty odottamaan uusia haltijoita kevään ensimmäiseen jaksoon. Sitten
joskus, kun ensin on levätty oikein kunnolla, parhaassa tapauksessa parikin
viikkoa. – No, opettajan lepo on suhteellinen käsite. Wanha rouwa muistaa
käyttäneensä joulun välipäivät yleensä uusiin kurssisuunnitelmiin. Työvaiheiden
suunnitteluun, mind mappien piirusteluun oppilaita varten. Rautalankamallien
rakenteluun, jotta uudet opittavat asiat avautuvat paremmin, sitten
tammikuussa. Ja siitä eteenpäin, kesään asti.
Wanha rouwa istuu
lohenväriseen lukutuoliinsa ja antaa mielikuvituksensa syttyä. Kaksi nuorta
naista ilmestyvät näköpiiriin, ensimmäinen syysloskan keskelle, toinen
helteiselle kadulle. Kaupunki on molemmilla sama, aika toinen.
Maisa Murmelin nostelee farkkujensa lahkeita ja
harppoo sohjon keskeltä vinoon routineen jalkakäytävän puolelle. Onneksi
goretex-saappaat pitävät vettä ja ovat vielä siedettävän näköiset. Pendolino naapurikaupungista oli saapunut
myöhässä, taas kerran. Nyt on pistettävä hölkäksi. Nuori maisterisnainen pinkoo
pitkin Asemakatua kohti torin ylälaidalla könöttävää yläkoulua,
”keskitysleiriä”, kuten oppilaat sitä mielestään osuvasti kuvaavat. On totta,
että rakennus kaipaa kipeästi remonttia. On hajuhaittaa, on heikkoa
ilmanlaatua. Vaan minkäs teet, kaupungissa
on monia vastaavia rahareikiä.
Maisan selän takaa
kuuluu kulkupelin kaksitahtista putinaa ja äänitorven ummehtunut kirahdus. Ohi puksuttavan
tulipunaisen mopoauton tuulilasissa heilahtavat ensin karvanopat, sitten
avoimessa ikkunassa Näätäsen perintöprinssin keltaiset sormet, joiden välissä
sauhuaa vastikään palamaan pantu tupakka. ”Moro, Maisa!” Demonstraation makua. Maisa ei ole
tervehdystä kuulevinaan. Mopoautosta jää räntäsateeseen palaneen rasvan käry. Sillankulmaan
parkkeerannut Hartwallin rekka töräyttelee peruutusääntä ja trukki nostaa kolisevan
lavan Oasiksen terassille. Pinkissä pitsihuvilassa on ollut ravintola jo
ammoisista ajoista, tai mistä sen tietää. Maisahan käy täällä vain töissä.
Tididiidii-tididiidii-tididiidii-dum.
Maisan puhelin puhkeaa visertämään. Taasko joku hajamielinen huoltaja ilmoittaa
viimetingan lomasta? Mikäköhän tällä kertaa, kaksi edullista peruutusviikkoa
Thaimaassa? Maisa Murmelin pyyhkäisee näytön
kuivaksi ja tihrustaa tekstiä: ” tulen kummiski kouluun kosk loma meni puihin japanis maanjäristys ei voi
mennä jokke ”. Itkevä hymiö.
- - - - - - - - -
Vaclava Vesicko astuu monorailista pysäkille
heinäkuun kosteaan kuumuuteen. Innovaatioinstituutin hopeinen lasipalatsi kohoaa
pyörötorneineen korkeuksiin keskellä betoni- ja teräsrakenteista aukiota.
Vaclava kohentaa nanohaalarinsa etumusta, jotta vaate reagoisi nopeammin
muuttuvaan lämpötilaan ja alkaisi tuulettaa. Suolainen hiki valuu noroina
kainaloista. Vastaantulijoita on vähän, luonnollisesti.
Vaclava kävelee
rivakasti ohi humisevan tietokoneterminaalin kohti Biodomea, keskustan kokeellista
keidasta, joka on pystytetty jättikokoisen makeanveden altaan äärelle. Rannalla
laiduntaa muinaista Ylämaan karjaa, joka on onnistuttu pelastamaan
sukupuutolta. Vaclava pysähtyy nuuhkimaan vahva-aromista naudan tuoksua. Paluu luontoon- kommuuni vastaa luomulihan
ja nahan tuotannosta, Vaclava johtaa tutkimusprojektin finanssiosastoa. Muovin
käytöstä ollaan teollisuudessa luopumassa ja korvataan tuo pahamaineinen
materiaali sellusta innovoidulla puukuidulla. Mäen päällä humisee tuulipuisto ja
pellolle rakennettu aurinkopaneelikenttä myy ylijäämäsähkönsä naapurikaupungin
akuntankkauspisteisiin.
Vaclava vilkaisee
ohi mennessään infotaulun hologrammi-installaatiota ja on jäädä hiljaisen
sähköauton töytäisemäksi. Hän pui nyrkkiään lippalakkipäiselle ukolle, joka ei
ole vaivautunut käynnistämään kohinageneraattoria. Vapaasti lentelevä
leijukamera taltioi Vaclavan mielenilmauksen ja lähettää sen valvontakeskukseen
kuten muunkin kuvamateriaalin kaupungin liikenteestä. Isoveli valvoo vaan ei
tee mitään. Kunhan tilastoi ja analysoi näkemäänsä.Vertailun vuoksi.
”Kolossaalisen
jylhä, hygieenisen hohtava”, toitottaa kovaääninen asuntomainostaan Oasiskadun
kulmassa. ”Tee sijoitus tulevaisuuteesi. Toimivat palvelukanavat, ilmastoidut
kävelysillat ja turvatunnelit takaavat sinulle ja rakkaillesi laadukkaan ja
sisältörikkaan elämän-elämän-elämän -män-män-män-män-män-män…”
Wanha rouwa paussittaa päänsisäisen lyhytfilminsä koska kahvihammas ilmoittaa juuri olemassaolostaan. Hiukan Presidenttiä ja sekaan ripaus Joulua. Siinä se.
Olkoon joulu jokaiselle, kullekin tyylinsä mukainen. |
Kokeile ihmeessä fiktiota, se kutkuttaa tiivistämään vaikka mitä juttua. Luin lehdestä että maailam lyhin fiktio kuuluu näin: "Myydään käyttämättömät lasten kengät". Joulua sinulle!
VastaaPoistaHyvää loppuvuotta sinullekin ja myös antoisaa alkavaa uutta vuotta. Lähipäivinä wanha rouwa voi alkaa täyttää uusia kalentereitaan. Henkilökohtainen memo kulkee mukana, perheen yhteinen on jääkaapin ovessa muistuttamassa kaikkien menoista ja tulemisista ja se kolmas yrittää sparrata rouwaa harjoittamaan fyysistä ruumiinkulttuuria. Siihen kirjataan kilometrit sun muut yhtä tärkeät tiedot, joiden vuoksi sitten podetaan huonoa tai hyvää omaatuntoa.
PoistaTammikuun eka viikolla alkavat Suurenmoista-näytelmän harjoitukset ja niitä riittää ensi-iltaan saakka. Wanha rouwa alkaa pikkuhiljaa asettautua Florence Foster Jenkinsin nahkoihin, mikä on omanlaisensa proseduuri. Sen kuvaaminen toteutuu työpäiväkirjassa, jonka ensimmäisiä merkintöjä voi odotella näkevänsä jossain vaiheessa. Sattumoisin telkussa vilahti männäiltana Meryl Streepin tähdittämä versio. Elokuvan kässäri ei ole sama kuin teatteriversiossa, vaikka päähenkilöt toki ovat samat. En / emme pyri kopioimaan tai imitoimaan jenkkileffaa, teemme tuotannosta omannäköisen. Siitä myöhemmin.