Wanha rouwa muistelee toisinaan lapsuutensa mustavalkoisia
Suomi-filmejä, joiden kalvakkaita naishahmoja ihailtiin ja leikeissä matkittiin
- Ansa Ikonen ja Eeva-Kaarina Volanen, Salon
”oma tyttö” Helena Kara ja keitä heitä nyt olikaan. Siiri Angerkosken Justiina
oli imitaatioiden hallitseva hahmo kuten olivat myös puhelinkeskusten ”juoruämmät”.
Kun rouwa oli warhaisaikuinen kultaisella 70-luvulla, hän seurasi
aktiivisesti elokuvakerhojen anteja. Tutuiksi tulivat Suuret Ulkomaiset
Ohjaajat. Pääasia oli kuitenkin Hän, jonka kanssa kerhoon mentiin ja nähtyä ”kuvaa”
sitten kolpakon ääressä puitiin ja arvioitiin.
Kun rouwa oli jo lähes yhtä leveä kuin pitkäkin, ruuhkavuosista
selviämisen jälkeen, hän alkoi osallistua Sodankylän leffajuhlille siippansa
kanssa. Parasta antia kesästä toiseen olivat ohjaajien ja näyttelijöiden yleisötapaamiset
ja haastattelut sekä live-säestetyt remasteroidut mustavalkoiset mykkäfilmit Kitisenrannan
jättimäisessä sirkusteltassa, joka nielee sisäänsä vajaa tuhat innokkainta
fania. Festarien aikana rouwa onnistui joskus jaksamaan parisenkymmentäkin
elokuvaa, kun istui vuorokaudet läpeensä jossain neljästä esityspisteestä ja
jonotteli väleissä sinnikkäästi toppatakissa kahvimuki kaverinaan.
Tänä kesänä wanha rouwa hyppäsi tuntemattomaan, ilman
verkkoa. Hän osallistui Lapin Kirjallisuusseuran ja Revontuli-opiston
elokuvakäsikirjoittamisen kurssille, tavoitteenaan ymmärtää genreä paitsi
katsojan, myös tekijän näkökulmasta. Viikon mittainen sessio tapahtui Sodankylässä, Luoston
tunturimaisemissa ja onnellisia paikan saaneita ryhmässä oli kymmenen. Toki
tarjolla oli muitakin lajeja: draamaa, lyriikkaa, fantasiaa, proosaa, jotka
kaikki täyttyivät maaliskuussa ilmoittautujista jo ensimmäisen vartin kuluessa.
Rouwan kurssin
tavoitteena oli kirjoittaa elokuvan synopsis eli liuskan
mittainen tiivistelmä, josta selviää leffan mitta, tyylilaji, keskeiset henkilöt
ja tapahtumapaikka sekä tarinan rakenne ja käänteet. Tässä
kurssilaisia ohjasi mukava ja pätevä nuorimies.
Jussi Hiltunen on nuori lappilainen käsikirjoittaja-ohjaaja,
jonka töistä tunnetuimpia ovat pitkä elokuva Armoton maa, kolmannes
tulevan kauden Sorjos-sarjaa sekä mm. palkittu lyhytfilmi Hiljainen
viikko, joka perustuu tositapahtumiin Rovaniemellä. Jussi on opiskellut
elokuva-alaa ja kirjoittamista vuosia ja treenannut työssään, joten wanha rouwa
ei kuvittelekaan saavansa aikaiseksi mitään nerokasta yhden viikon aikana. Hänen odotuksensa kohdentuvat erityisesti
elokuvan katsomiseen ja analysointiin. Tätä kurssilla tehdään paljon.
Rouwa antaa nyt sinulle tiiviit vinkit Jussin tyyliin:
Oletetaan, että olet aikeissa katsoa 2 tunnin elokuvan.
Se jakaantuu kolmeen näytökseen, joista ensimmäinen kestää 20-25 min, ja
päättyy 1. käänteeseen. Toinen näytös kestää n. 1 h 20 min ja päättyy 2.
käänteeseen. Kolmas näytös on ajallisesti n. 20-25 minuuttia pitkä ja on
draaman huipentuma.
Tässä päärakenteet, jotka pitävät sisällään kaiken olennaisen.
1. näytös on tarinan alkusysäys, joka tuo esille taustat
tarinan ymmärtämiseksi. Siinä esitellään päähenkilö(t), vastustaja(t),
peruskonflikti ja tapahtumapaikka. Esittely päättyy ristiriitatilanteeseen,
jota ilman tarinaa ei olisi. Se määrittää juonen kulkusuunnan ja aloittaa nousevan
toiminnan. Näytös päättyy 1. käänteeseen, joka on jokin päähenkilön
tekemä valinta.
2. näytöksen aikana peruskonflikti kehittyy, kun tarinaan
tulee mukaan uusia vastuksia, jotka estävät päähenkilöä pääsemästä
tavoitteeseensa. Nyt kehitellään, syvennetään tarinaa, kärjistetään
ristiriitoja. Näytös päättyy 2. käänteeseen, jossa päähenkilö tekee
valinnan, josta ei ole paluuta.
3. näytös on tarinan huipentuma, käännekohta, joka
merkitsee muutosta päähenkilön kannalta. Se sisältää ratkaisun,
kliimaksin, häivytyksen ja päättyy kun leffa loppuu. Häivytyksen tarkoitus on palauttaa katsoja
vähitellen nykyhetkeen.
Lyhyesti: alkusysäys ja esittely – 1. käännekohta,
syventäminen – puoliväli, ristiriitojen kärjistäminen – 2. käännekohta,
ratkaisu – kliimaksi, häivytys
Wanha rouwa vääntää tarmolla versioita omaan tarinaansa
Käsmänkorven Kullervosta, jonka hän itse mieltää lyhytfilmiksi, ”mood piece”-tyyliin.
Tällöin sen kesto olisi alle 70 minuuttia. Tehtävä ei ole helppo. Synopsikseen
pitää kirjoittaa mitä KUVASSA NÄKYY, ei kenenkään ajatuksia eikä repliikkejä. Todellisuudessa
työ sujuisi näin: ensin synopsis, sitten tarinan jako kohtauksiin ja niihin
elokuvalliset merkinnät parenteeseihin eli info kuvauksien sisätiloista,
ulkotiloista ja vuorokaudenajoista. Kun tämä on tehty, kirjoitetaan dialogit
eli repliikit. Niissä on olennaista ALATEKSTIT eli se, mitä sanoja oikeasti
tarkoittaa, kun hän sanoo jotakin. Yksi A4-liuska käsikirjoitustekstiä vastaa
noin yhtä minuuttia elokuvaa eli kaksituntisen elokuvan kässäri on noin 120
sivua pitkä.
Pääseekö Kullervo Karhukainen ongelmineen koskaan valkokankaalle?
Entä mitä tapahtuu tarinan äiteelle kevään tultua? Jos wanhan rouwan rustaama
aihio kiinnostaa, voit jatkaa lukemista. Ellei, rouwa toivottaa sinulle lämmintä
kesän jatkoa ja lupaa palata blogiin Tohtori Zhivagon merkeissä, sitten heinäkuulla.
Aihio lyhytfilmiin työnimellä Ajasta ikuisuuteen
SYNOPSIS,
versio 1 (luettavissa myös Lapin Kirjallisuusseuran kurssiantologiasta)
Kuusikymppinen
perintötilallinen, vanhapoika Kullervo Karhukainen Sallan Ylikäsmässä, kaukana
muusta asutuksesta saattaa iäkkään äitinsä Tyynen tämän viimeiselle
matkalle. Eletään kevättalvea vuonna
2016.
Kullervo on työskennellyt metsässä
kuusenkaadossa ja pöllinteossa aamuhämärästä iltamyöhään. Kotiin päästyään hän
asettautuu äitinsä kanssa iltakahvipöytään kertomaan metsän kuulumisia.
Kullervo kuvailee hauskasti päivän tapahtumia. Äitiä naurattaa. Hän nauttii
poikansa jutuista, jotka saavat hänet hyvälle tuulelle. Äiti kehuu reipasta
miestä koska tämä huolehtii jatkuvasti koko tilasta, lehmistä, lampaista,
kanoista. Yhdessä he muistelevat syksyisiä potunnostopäiviä, lampaiden
keritsemistalkoita, langan kehruuta ja värjäystä. Kullervolla on kudin
kädessään, hän osaa kutoa sukkia. Äiti
kehuu, nauraa käkättää iloisena, ryystää kahviaan ja haukkaa pehmeästä pullasta
ison palan. Yhtäkkiä hän vetäisee pullaa väärään kurkkuun ja alkaa kakoa.
Kullervo yrittää saada äidin hengityksen kulkemaan takomalla tätä lapojen
väliin.
Äiti kuitenkin tukehtuu ja kuolee
istualleen pöydän ääreen. Kullervo kantaa äidin ruumiin saliin suuren
Mamselli-kappikellon eteen. Kun hän huomaa, että äiti on kelloa lyhyempi, hän
irrottaa kellon heilurin ja sijoittaa äidin kellon sisään nojalleen. Kello on vanha, leveähelmainen ja siihen on
maalattu äidin lempikukkia, ruiskaunokkeja.
Kullervo sulkee kellon oven. Lattialla pönttöuunin edustalla nuokkuu
harmaaraitainen kolli, Kissi, joka herää seuraamaan tapahtumaa. Kullervo nostaa
Kissin syliinsä ja he menevät penkomaan piironginlaatikosta esiin ohutta
kirjepaperia ja vanhan kosmoskynän. He ottavat myös ryppyisen paperisuikaleen
sekä kierreselkäisen vihon kirjoitusalustaksi. Siinä lukee Kansanvalistusseura – lyriikka.
Keinutuolissa istuen Kullervo alkaa kirjoittaa kirjettä. Hän lukee Kissille
kirjettä ääneen sitä mukaa kun se valmistuu. Kyseessä on kosimakirje ja mies
kuvailee itseään, arvojaan, unelmiaan, tunteitaan ja kiireitään tilan hoidossa.
Hän on pahoillaan myöhäisestä kirjoitusajankohdasta. Kissi kommentoi kirjettä
lämpimään sävyyn Tyyne-äidin äänellä.
Kun kirje on valmis, Kullervo silittää auki paperisuikaleen ja lukee sen
tarkemmin. Paperissa on Oulun maatalousmessujen leima. Suikaleen tekstin mukaan
tietokone IEVA on valinnut nuorelle tilalliselle vaimoehdokkaaksi jonkun
Sirkan. Valinta on voimassa vuoden 1982 loppuun. Mies tajuaa, että on
kirjoittanut kirjeen turhaan ja alkaa itkeä. Kissi lohduttaa häntä äidin
äänellä ja kehottaa viemään itsensä kauniissa arkussa riiheen odottamaan roudan
sulamista. Mies kääntää kaappikellon vaaka-asentoon ja vetää sen räsymaton
avulla ulos talosta ja vesikelkan avulla pihan riiheen, joka on kylmillään. Hän
kantaa kellon riihen peräseinälle makaamaan ja hakee sisältä talosta raanun,
pirtanauhoja, lampaantaljan ja kynttilöitä. Hän rakentaa alttarin kelloarkun
taakse, heinäpaalin päälle. Mies ja Kissi viettävät kynttilöiden valossa
hiljaisen hetken äidin muistolle ja menevät nukkumaan.
Seuraavana aamuna Kullervo kaivaa
kätköistään esiin pontikankeittovälineet. Hän soittaa itselleen tuttuun
numeroon ja kysyy vastaajalta, olisiko naapurikylällä tiedossa keväthäitä. Juhliin
kannattaa alkaa varautua ajoissa. Vastaaja kyselee Tyyne-äidin vointia ja
Kullervo vastaa, ettei paremmin voisi olla ja että äiti on juuri päässyt
toivomalleen pitkälle matkalle pois pakkasten keskeltä. Kissi hyrähtää nauruun
äidin äänellä. Kullervo päättää puhelun, mittaa kahvin pannuun ja kattaa
pöytään kahvimukin, kissankupin ja illasta tähteeksi jääneen pullapitkon. Mies
hymyilee. Kissi naukaisee kissan
äänellä.
SYNOPSIS, versio 2: Lisätään
tekstiin ja näytetään, kuinka äiti on oirehtinut kuolemaa jo aiemmin ja kuinka
Kullervo kieltäytyy uskomasta, että äiti koskaan kuolisi. Lisätään tekstiin ja
näytetään kuinka Kullervo kehittää illuusion siitä, että äiti on kuolematon ja
säilyttää tämän ruumista kellossa. Tarinaa kehitellään eteenpäin seuraavaan
synopsikseen. Tarina on valmis vasta kun siitä käyvät ilmi ensimmäinen ja
toinen käännekohta sekä ”viimeinen taistelu” eli päähenkilön tekemät
valinnat, jotka vievät häntä tahdon suuntaan, vastavoimat sekä tarinan kliimaksi.
Wanha rouwa tunkee Tampereen Vapriikin teatterinäyttelyn kulisseihin mukaan. Kuka kuvassa ei kuulu kesään 1985? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti