Opiskeluvuosina, hitaanpuoleisella 70-luvulla, perustimme
osakuntaan lauluköörin Agit Prop-hengessä. Tuolloin perehdyin ensi kertaa
stemmalaulun salaisuuksiin, kohtalaisesti onnistuen.
Melko pian totesin itsessäni hyvän syyn saada henkilökohtaista
ohjausta ja hakeuduin entisen oopperalaulajattaren pakeille. Pirkko-täti oli
ymmärtäväinen mutta tiukka ja tuomitsi jo lähtöruudussa ”kaisakorhosmaisen
avolaulannan”, jota hänelle rohkeasti tarjoilin. Tyyli ja tahti todellakin
muuttuivat ja pääsin alustavasti jyvälle hengityslihasten sijainnista. Vaccain
vokaliisit nenän edessä lauloin peilikuvalleni ja tarkkailin pallean liikkeitä
ja leuan asentoa. Klassinen laulanta on hikistä urakointia ja sain noina
kuukausina käsityksen tuon urheilulajin todellisesta vaativuudesta.
Vauhdikkaina ruuhkavuosina vaihdoin laulun toiseen liikunnan
muotoon, steppitanssiin, johon hurahdin niin perinpohjaisesti, että toista
polvea oli korjailtava kahteen otteeseen. ”Aikansa kutakin”, totesivat
ligamentit lumpiossa. Koska en ole paikalla pysyttelevää sorttia, tulin
helposti ylipuhutuksi viihdekuoron koelauluun. Sillä musiikin polulla olen
edelleen, 20 vuotta myöhemmin.
Ennen kuin kuoro alkaa treenata ohjelmistoa, sen on
aiheellista pohtia miksi se laulaa ja kenelle.
Laulu ilman yleisöä on toki terapiaa itselle, mutta se ei vielä riitä
riman korkealla pitämiseen. Tarkoituksemme on kehittyä yhdessä ja yksilöinä.
Meidän kuoromme kertoo lauluillaan tarinoita elämästä ja ihmisen osasta
maailmassa. Toivomme yleisön viihtyvän, siksi kiinnitämme huomion tekstin
tulkintaan, musiikin svengiin ja soundiin. Koreografiat elävöittävät katsojan
kokemusta. Ei kukaan jaksa katsoa kahta tuntia tumput suorina korokkeilla
jököttävää ykstotista massaa. Ei enää nykypäivänä.
Kuoroesitykset ovat enemmän kuin laulujensa summa. Ne
sisältävät ohjelmistovalinnat, sovitukset, säestyksen, juonnot, äänentoiston ja
valot, puvut ja mahdolliset projisoinnit valkokankaalle. Kuoronjohtajan näkemys
on tietysti lakimme ja hänen näyttöönsä me luotamme kun sanat ja stemmat eli
nuotit vihdoin jätetään pois ja ohjelmisto osataan ulkoa kaikissa ääniryhmissä.
Yksilötasolla olemme itse kukin vastuussa omasta
osaamisesta. Ääniryhmiä on neljä: sopraanot, altot, tenorit ja bassot. Useissa
sovituksissa ryhmät vielä puolitetaan matalampaan ja korkeampaan ääneen,
jolloin saatamme laulaa kahdeksaakin stemmaa samaan aikaan. Haastavaa!
Ääniryhmän sisällä pyrimme yhtenäiseen sointiin. Sopraanot ovat heleitä ja
tyttömäisiä, altot tummia ja vahvoja, tenorit kevyitä ja poikamaisia ja bassot
miehisiä miehiä. Ääntä tuotetaan ryhmissä eri tavoin. On rintarekisteriä ja
pää-ääniä, noin yksinkertaistettuna. Kuoronjohtajamme on myös laulunopettaja ja
hänen johdollaan treenaamme äänenmuodostusta ja hengitystä sekä vokaalisointia ja
myös kerronnallista ilmaisua tekstin tulkinnassa.
Minulla on ilo laulaa kuororivistössä paikalla, johon kuulen
kaikkien ryhmien stemmat yhtä aikaa. Kuulen harmonian. Paikka on altis
pasmoissa sekaantumiselle, joten oma stemma on osattava hyvin, ettei lähde
mukaan vieraaseen ääneen. Kotiharjoittelu on avain oppimiseen ja pidämme usein
ryhmän sisällä ylimääräisiä stemmaharjoituksia ja jaamme treenimateriaalia
nauhoituksina.
Solistinen laulaminen eroaa kuorolaulusta kuin yö päivästä.
Siinä missä yksittäinen ääni ei saa erottua stemmalaulajien joukosta, solistin
taas pitää kuulua juuri erilaisuutensa avulla. Hän voi fraseerata ja
”niekkuakin” vapaasti oman tulkintansa pohjalta. Avainsana on hengitys,
siis äänen tuotto.
Ääni syntyy, kun keuhkojen sisältämä hengitysilma purkautuu
pallean työntämänä ylös henkitorveen ja pistää siellä äänihuulet värähtelemään.
Ei ihme, että a, e, i, o, u, y, ä ja ö ovat nimeltään ”vokaaleja”. Syntyväthän
ne äänihuulissa, engl. vocals. Toiset vokaalit ovat suussa ”etisiä”, toiset
”takaisia” mutta kaikkien pitäisi tulla ulos suusta maskin kautta. Helppoa vai?
No ei.
Äänteet puolestaan syntyvät suun sisällä, uloshengitysilmaan
kielen, kitalaen ja hampaiston avulla. Laulaessa keskivartalolihakset toimivat
pumppuna, kurkku on ”auki”, kitalaki leveänä ja pehmeä kitalaki korkealla,
leuka alhaalla ja kieli aktiivisena tekstiä synnyttämässä. Ilman kulkua ei saa
estää kurkkua ”kuristamalla” tai puskemalla ääntä ylös ja ulos. Ääni haluaa
virrata vapaasti. Ei ihme, että laulaessa tulee hiki ja pulssi kohoaa. Kyllä se
käy hyvästä urheilusuorituksesta, vaikka vaivattomalta näyttääkin. Huolimatta
siitä, että keskivartalotuki on ykkösasemassa, kasvojen lihaksisto ei ole
merkityksetön sekään äänen tuotossa. Sieraimet pidetään auki, poskilihakset pienessä
hymyssä soundia keventämässä sekä silmät avoinna ja otsarypyt sileinä. Helppoa
vai? No ei. Kokeilepa hengittää sisään mielikuvana tynnyrin täyttö. Puhalla
sitten ilmat pihalle ilman että tynnyrisi menee milliäkään kasaan. Siinä
sinulle ”laulajan tuki”. Ja muista hymyillä.
Joskus kuoromme soi täydellisyyttä hipoen. Mistä sen tietää?
Sen tietää, kun miesten bassot selkämme takana soivat niin vahvoina ja matalina
että omat ihokarvat nousevat virtauksesta pystyyn kesken kappaleen. Se tunne on
moniaistillinen ja niin kokonaisvaltainen, ettei sitä pysty edes selittämään
ulkopuoliselle. Se pitää vain kokea itse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti