Mikä on se
elämän alue, jolla kaikki puhaltavat yhteen hiileen iästä, koosta ja
sukupuolesta riippumatta? He jakavat siellä keskenään psyykkiset ja fyysiset
kokemuksensa pohtimatta erityisemmin miltä näyttävät tai vaikuttavat
toimiessaan yhteiseksi hyväksi. Tuo paikka on näyttämö.
Mikä ajaa
ujonkin ihmisen ilta toisensa jälkeen uuvuttaviin harjoituksiin, kohtaamaan
uusia haasteita ja sietämään jännitystä kritiikin edessä? Se on itse kunkin
aivojen mielihyväkoneisto, sen dopamiinirata.
Keskiaivot, aivokuori ja otsalohko varastoivat meihin muistijälkiä ja
kokemuksia, jotka toistuvasti värittyvät tunneryöpyllä. Mielihyvää säätelevät
hormonit kuten serotoniini ja endorfiinit tuottavat yhä uudelleen dopamiinikylvyn,
huumaavan euforian. Mielihyvä alkaa sitoutua sen käynnistäjään eli teatteriin
ja varsinkin ensi-illan tuottamaan yhteisölliseen kokemukseen. Palkitsevat
kokemukset ovat parhaita opettajia ja pian harrastaja huomaa olevansa kunnolla
koukussa tuohon illuusion tuottamiseen. Teatterissahan ei mikään ole totta.
Yleisö on uskovinaan näkemänsä tarinan ja näyttelijä on olevinaan henkilö kertomuksessa.
Näyttämö edustaa tapahtumapaikkaa, jota se ei oikeasti ole. Ja tästä kaikesta
illuusiosta katsoja on valmis maksamaan jakaakseen mielihyvän – tai jonkin muun
kokemuksen – näyttelijöiden ja kanssakulkijoiden kanssa. Katharsis? Mieltä puhdistava vaikutus?
Meidän
Anatevkamme Provinssin näyttämöllä on kotimme. Siellä on Tevjen matala maja,
Motelin räätälinliike, vaja, piha ja aukio. Katsoja on milloin sisällä tuvassa
sapatti-illallisella, milloin Golden ja Tevjen makuukamarissa painajaista
jakamassa. Yleisö pääsee osalliseksi
kapakka-illasta, jossa tyttären kohtaloa sinetöidään. Se saa tanssia mukana
häissä, kun Motel ja Tzeitel vihdoin saavat toisensa. Lopuksi katsoja kokee
häädön tunnelmat ja lähdön rakkaasta Anatevkasta. Tämä kaikki vajaan kolmen
tunnin aikana muutaman kymmenen neliön kokoisella alueella, jossa soittaa
kahdeksanhenkinen orkesteri ja jolla liikkuu parhaimmillaan kolmekymmentä
esiintyjää. Tätä minä kutsun todelliseksi illuusioksi.
Rakastan
toistuvia läsnäolon hetkiä lavalla. Roolissani elän vain hetkeä kerrallaan.
Menneisyyteen ei ole paluuta, tulevasta en tiedä. Vaikka repliikit ja asemat
pysyvät samoina esityskerrasta toiseen, yksikään näytös ei ole edellisensä kopio vaan ainutlaatuinen tuotos.
Elämme roolejamme suhteessa muihin tapahtumissa mukana oleviin henkilöihin.
Viulunsoittaja
on suurin tuotanto, jossa olen ollut mukana. Tuotantopuolella on ollut suuria
haasteita ja paljon pelissä. Ohjaajia on neljä: näyttelijäntyö, koreografiat,
musiikin johto, laulut. Teos ei ole mitään ilman toimivia lavasteita,
puvustusta, maskeja, äänentoistoa ja valoja. Meillä näyttelijät tanssivat ja
tanssijat näyttelevät. Kaikki laulavat.
Ikähaitarimme on alun toisella kymmenellä olevista kahdeksankymppiseen.
Meitä kaikkia tarvitaan, olemme tärkeitä toisillemme.
Ensi-illan
jälkeinen karonkka sinetöi meidät yhdeksi ryhmäksi. Harjoitusvaiheessa olemme
ehkä tavanneet toisemme vilahdukselta ja tutuksi ovat tulleet vain samoissa
kohtauksissa näyttelevät. Läpimenot harjoituskauden lopussa ovat intensiivisiä
ja hektisiä. Siellä ei ole aikaa kohdata kanssakulkijaa yksilönä. Sen vuoksi
yhteiset juhlat – bileet – ovat tärkeä etappi ennen kuin ohjaajat päästävät
meistä lopullisesti irti. Sitten olemme omillamme.
Aloitin
teatteriharrastukseni yliopistolla pohjalaisessa osakunnassa 70-luvun lopulla.
Järjestimme ”mallasiltamia” eli maltamia ohjelmanumeroineen. Nykyisin ne
olisivat kai lähinnä speksejä. Musiikki ja laulaminen tulivat heti mukaan
kuvioihin. Tanssiharrastuksesta on ollut myös iloa teatterin saralla, vaikka
ikä ja kulumat hidastavat menoa. Onneksi vielä vasta hiukan! Ruuhkavuosina en voinut sitoutua
talvituotantoihin ja panostin sitten ilmaisun opettamiseen. Ei oppi ojaan
kaada, opettajaakaan. Nyt eläkkeellä on aikaa ja voimavaroja osallistua
aktiivisesti ja sen teen. Tulee nimittäin sekin aika vielä, jolloin ei jaksa,
pysty eikä huvita. Sitä en odota enkä ennakkoon murehdi, tulee kun on
tullakseen.
Nautitaan nyt!
Nostalgiaa osakunnan illanvietosta Turussa. Hartaasti laulamme Markun kitaroidessa etualalla. Tunnistan itseni neidoksi helyt kaulassa. Pienellä kokoonpanolla olimme kerran esiintymässä Bottalla vappukeikalla oikein kutsuttuina, niin ettei sitä ihan "yhtä tyhjän kanssa" oltu.
Teatterinne, koko porukka siis, antoi kyllä sellaisen taidonnäytteen, ettei uskoisi, ettette ole ammattilaisia! Harmi niille, jotka istuivat takariveillä, eivät ehkä nähneet kaikkia ilmeitä ja eleitä, jotka, erityisesti sinun Goldesi ilmeet, olivat paljonpuhuvia ja toivat valtavasti ilmaisullista lisää repliikkeihin. Yhdessä tekeminen kaiken kaikkineen on mielettömän hienoa, siinä toinen tukee toistaan ja pieneen tilaan on kunkin sovittava. Voin kuvitella, että viimeisen näytöksen jälkeen teidät valtaa hurja haikeus ja ikävä, aivan kuin anatevkalaisille. Ihanaa, että olet saanut taidon ja halun esiintyä,se on suuri lahja ja ilo! Onnea !
VastaaPoista